富士山・浅間神社五社巡り!/Visit to Mt.Fuji and the Five Sengen Shrines!

様々な姿の富士山/ Mount Fuji in various forms

河口湖/ Kawaguchiko

浅間神社五社について

立春を迎えてすぐに、山梨県静岡県に位置する、1.東口本宮冨士浅間神社(富士山須走口登山道に鎮座する世界文化遺産)、2. 北口本宮冨士浅間神社富士登山吉田口登山道起点の世界文化遺産)、3. 富士御室浅間神社(武田家三代に渡り崇敬された富士山最古神社)、4. 山宮浅間神社(本殿のない富士山を遥拝する)、5. 富士山本宮浅間大社(富士山を御神体とした浅間神社総本宮)を巡りました。富士山は、2013年に信仰対象と芸術の源泉として世界文化遺産に登録されて久しいですが、今回、富士山を初め、山岳信仰の文化が始まる元となった浅間神社のいくつか廻ってみました。

 

・富士山に宿る神様は、浅間大神(あさまのおおかみ)という火山の神様だそうです。その化身が木花開耶姫命(このはなさくやひめのみこと)と言う日本の神話にも登場する美しい女神様で、天照大御神(アマテラス)の孫にあたる、邇邇芸命(にぎぎのみこと)と夫婦神になります。邇邇芸命は、天忍穂耳(あめのおしほみみ)命の子。母は高木神のむすめ、万幡豊秋津師(よろずはたとよあきつし)比売となり、神武天皇の曾祖父となるようです。邇邇芸命は、大国主命の国譲りを受け、父に代り葦原中国を統治するため天降し、日向・高千穂峯に降り立ち、御宮を建て、火照(ほでり)命・火須勢理(ほすせり)命・火遠理(ほおり)命をもうけ、高天原稲穂を葦原中国に住む人々の食物として植栽をし稲が豊かに実る平和な国となったと伝承にあります。邇邇芸命は、浅間神社の御祭神・相殿神ともされています。木花開耶姫命は、火の中で出産をしたという神話から産霊(むすび)の神といわれ、目に見えない場所で様々な力を働かせる神様と伝えられるようになったようです。

 

■1.東口本宮冨士浅間神社/Higashiguchi Hongu Fuji Sengen Shrine

東口本宮冨士浅間神社(富士山須走口登山道に鎮座する世界文化遺産

 

■2.北口本宮冨士浅間神社/Kitaguchi Hongu Fuji Sengen Shrine

大鳥居(日本最大木造鳥居)/Otorii Gate, The most biggest wooden gate

楽殿/Kaguraden

大塚丘 御祭神 日本武尊(やまとたけるのみこと)/Otsuka Hill, Yamato Takeru

富士恵比寿, 諏訪拝殿(吉田の御神輿)/ Fuji Ebisu, Suwa Worship Hall 

 

浅間神社の分布

浅間神社は霊験あらたかな神として、源頼朝や国中の人々が讃え、各地に建てられていきました。現在は、全国に1300社以上もあるようです。他神社合併で浅間神社という社名を外した神社を合せると1900社に近いと言われます。これは、浅間信仰修験道や角行富士講と結び付き、関東中心に全国的に発展したようです。

世界遺産富士山 地図 *Mt.Fujiウェブサイトより地図は借用しました。

■3.富士御室浅間神社/ Fuji Omuro Sengen Shrine

 

■4. 山宮浅間神社/ Yamamiya Sengen Shrine

富士山本宮浅間神社の元宮とされる(*晴間は下記写真のように 前方に富士山が見える)/ Consider to be the former shrine of Mt.Fuji Hongu Sengen Shrine.                                         (Mt. Fuji can be seen on a clear day.)

 

■5. 富士山本宮浅間大社/ Fuji Hongu Sengentaisha Shrine

 

青木ヶ原樹海について

青木ヶ原樹海は、約1150年前の平安時代に大噴火より溶岩流出し、それらが大地の土台になっており、溶岩は、森を焼き払い、湖を埋めつくし、動植物が生息することが出来ない環境の時期があったそうです。大地は、5〜6年は樹木も生えず、後に風雨等で少しずつ風化が進み、溶岩が砂礫状に変化し雨水により、バクテリア等の微生物が生息可能になり、周囲の山林等から枯れ葉や枝、鳥・虫の飛来により栄養分が増え、多種多様な動植物が生息し、生育出来る環境に変ったそうです。高木樹木が生育するまで200年は必要だそうで、樹海も噴火後200〜300年位かけて少しずつ、現在の様な樹木生育したのは、11世紀以降とも伝えられるようです。青木ヶ原樹海の森、樹齢300歳だそうです。実際、樹海の森をよく観察してみると、地表が未だ溶岩が剥き出しになっていて、細い枝のヒノキやツガなど針葉樹しか育たっていないようです。樹海とは、松本清張の小説や、マスメディアの報道で、恐ろしいイメージがあったけれど、それとは真逆の、このような過酷な条件でも、生育する逞しい大自然の微生物や動植物の生命力と、地球の壮大な多様な命の循環や、御山に宿る神秘で神聖なパワーを感じました。

 

                                                       富士山樹海/Mt. Fuji's Jyukai

 

浅間神社は、仏閣だった・・

・富士山は、多くの参拝者を引き付け、大噴火以降復旧に時間がかかった山梨県側、大宮口や須山口は、関東からの多くの参拝者で賑わったようです。最盛期は、吉田口には御師(おし)の屋敷が百軒近く軒を連ねていた程で、多くの講社があり、江戸時代後期には*富士講は、江戸幕府からその宗教政策上好ましくないと見なされ禁じられた事もあったようですが、今も吉田口は、御師と呼ばれる家系が存在しています。「*長谷川角行は、江戸戸時代、*富士講を結成した人々が信仰上開祖として崇拝した人物。」御師は、富士講の信仰の指導者であり、同時に、講員に富士登山時の宿泊所を提供する役目を荷っている人で、今でも北口本宮冨士浅間神社の傍に、これらを継承した集落や家が残っていました。

 

・その富士吉田市にある、北口本宮冨士浅間神社は、富士山噴火を鎮めるために建立したのが始まりと言われ、年間20万人以上の人々が訪れる富士山であり、今は一般人の入山が許されていますが、その昔は富士山は神が住む山として入山が禁止されていたそうです。この地は、御神体・富士山を拝み、祭祀を行う場だったそうです。こちらは、神仏習合時代、北口本宮冨士浅間神社には仁王門・鐘楼・三重塔などがあり、仏教色の濃い境内だったそうで、神仏習合時代の名残のようです。いつの時代も、信仰は時の政治に左右されており、明治時代の神仏分離令の際に、仏教色のある仏像等は、破壊され撤去されたと言う、悲しくも恐ろしい歴史の事実を再確認することが出来ました。

 

・今回の五社巡りで、富士山の歴史や、山梨県側と静岡県側の文化と県民性の違い、富士樹海の成り立ち、古代昔から、政治や権力闘争にも影響を受けた信仰の歴史、山岳信仰等について、更に真実を知ることが出来る良い機会でした。

また、冬場の寒い時期ならではの澄んだ空気の下で、富士の大自然の美しさと、力を感じることが思う存分出来た上、これら地域の歴史、風土文化の違いも、理解することが出来ました。雄大な富士山は、日本人にとって精神的にも、日本の偉大な象徴であると改めて感じた一日でした。

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■Visit to Mt.Fuji and the Five Sengen Shrines!

About the Five Sengen Shrines

Immediately after the first day of spring according to the lunar calendar, I visited on 1.Higashiguchi Hongu Fuji Sengen-jinja Shrine (a world cultural heritage enshrined on the Mt. heritage), 2. Kitaguchi Hongu Fuji sengen-jinjya Shrine(A world cultural heritage site at the starting point of the Mt. Fuji Yoshida Ascending Trail), 3. Fuji Omuro sengen-jinjya Shrine (Mt. Fuji's oldest shrine worshiped over three generations of the Takeda family), 4. Yamamiya sengen-jinjya Shrine (Worship Mt. Fuji and consider to be the former shrine of Fuji Hongu Sengen Shrine) and 5. Fuji Hongu Sengen Taisha (Sengen-jinja Shrine main shrine with Mt.Fuji as the object of worship). It has been a long time since Mt. Fuji was registered as a World Cultural Heritage site as a place of worship and as a source of artistic inspiration. This time, I visited on Mt. Fuji and several Sengen shrines where the culture of mountain worship began.

 

It was told that the god of Mt.Fuji is Asama-no-Okami, the god of volcanoes. The incarnation is Konohanasakuya Hime no Mikoto, a beautiful goddess who appears in Japanese mythology.  Nigigi no Mikoto is the grandson of Amaterasu Omikami. The both become a husband and wife god. Nigigi no Mikoto was the son of Amenoshihomimi no Mikoto. His mother was Yorozu Hatoyoakitsushi, the daughter of Takagi no Kami and it is told that to be the great-grandfather of Emperor Jinmu.Ninigi-no-mikoto received the transfer of the country from Okuninushi-no-mikoto and descended from heaven to govern Ashihara no Nakatsukuni in place of his father. According to the legend, Nigigi-no- Mikoto had three sons including Hosuseri-no-Mikoto, Hoori-no-Mikoto and Takamagahara-no-Mikoto. Nigigi-no- Mikoto planted as food for the people living in Ashihara-no-Kuni. It is also considered to be the enshrined deity of Sengen Shrine.  Konohanasakuya Hime no Mikoto is said to be the god of musubi from the myth that she gave birth in a fire and it seems that she came to be said to be a god who works various powers in many places by invisible abilities.

 

Distribution of Sengen Shrine

Sengen shrines were built all over the country, praising Minamoto no Yoritomo and people all over the country as gods with miraculous powers. Currently, there are more than 1,300 shrines nationwide. It is told that there are close to 1,900 shrines including shrines that have been merged with other shrines without the name Sengen Shrine. This seems to have developed nationwide, mainly in the Kanto region, by linking Asama faith with Shugendo and Kakugyo's Fuji-ko.

 

About Aokigahara Jukai

Aokigahara Jukai was erupted about 1,150 years ago during the Heian period and magma flowed out. These became the foundation of the land. It seems that there was a time when the environment couldn't be done such as no trees grow on the ground for 5 to 6 years. After that, it is gradually weathered by wind and rain. The magma turns into gravel and rainwater makes it possible for microorganisms such as bacteria to live. Due to the arrival of birds and insects, nutrients have increased and it seems that the environment has changed to a place where a wide variety of animals and plants can live and grow gradually. Besides, it is told that it takes 200 years for tall trees to grow and then it took 200 to 300 years after the eruption for the trees to gradually grow to their present state after the 11th century. Aokigahara Jukai forest is said to be 300 years old. In fact, if we look closely at Jukai forest, we will find that the ground surface is still covered with magma rocks and stones and only conifers such as cypress and hemlock with thin branches grow. I have got the Jukai Forest has a terrifying image in Seicho Matsumoto's novels and in the media reports, but it is the complete opposite of that, with the strong microbes of nature and the vitality of animals and plants that grow even in such harsh conditions. I felt the mysterious and sacred power that dwells in the great mountain.

 

Sengen Shrine used to be Buddhist temple...

Mt. Fuji attracts many worshipers and the Yamanashi Prefecture side, Omiyaguchi and Suyamaguchi, which took a long time to recover after the eruption and it seems to have been crowded with many worshipers from the Kanto region. At its peak, Yoshidaguchi was home to nearly 100 Oshi's mansions and there were many Kosha. It seems that there were times when it was forbidden, but there is still a lineage called Oshi in Yoshidaguchi, (*Kakugyo Hasegawa is the person worshiped, as the founderof Fuji- Ko). Oshi is the leader of the faith of Fuji-ko and at the same time, they are responsible for providing lodgings for the members when climbing Mt.Fuji. I confirmed that villages and houses that inherited this tradition of Oshi still exist today.

 

Kitaguchi Hongu Fuji Sengen Shrine, located in Fujiyoshida City is told that has been built to calm the eruption of Mt. Fuji and more than 200,000 people visit Mt. Fuji. However, in the past, Mt. Fuji was considered a mountain where gods lived and entry into the mountain was prohibited. It is also told that this place was a place to worship Mt.Fuji and perform rituals. This is the period when Shinto and Buddhism were syncretized and Kitaguchi Hongu Fuji Sengen Shrine has a Niomon gate, a bell tower and a three-storied pagoda of Buddism. However, people's faith has always been influenced by the politics of the time and when the Meiji Era separated Shintoism and Buddhism. Therefore, Buddhist statues were sadly and cruelly destroyed and removed at that time.

 

During this journey of the five shrines, I learned about the history of Mt. Fuji, the differences in culture and character between Yamanashi Prefecture and Shizuoka Prefecture, and the formation of Mt. Fuji.  Besides, It was a good opportunity to know  more about belief and so on for Japanese people in the past. In addition, I was able to feel the beauty and power of Mt. Fuji's great nature to my heart's content under the fresh air of the cold winter season. Moreover, I was able to understand the differences in history, climate, and culture of these regions. It was a nice day when I felt that the majestic Mt. Fuji is a great symbol of Japan, both mentally and spiritually.