『星野道夫 悠久の時を旅する』@東京都写真美術館へ / Visit to "Michio Hoshino, Traveling Through Eternal Time" @ The Tokyo Metropolitan Museum of Photography

■『星野道夫 悠久の時を旅する』東京都写真美術館

師走になり暖かな日曜日、東京都写真美術館へ、生誕70年を記念した、写真家・星野道夫さんの展覧会へ行ってきました。日曜日の朝でも、展示会は大人気の様で多くの人達が訪れていました。

 

星野さんを知っている方は多いかもしれません。19才時に神田の古本屋さんで、エスキモー、シシュマレフ村の空撮写真に惹かれ、村長へアラスカのシシュマレフ村で現地の生活を体験したいので、どこか一般家庭に受け入れては貰えないかと、ひた向きな思いを直筆で綴った手紙を送り、村長から自身の自宅へ受入れる旨の返信を貰い、星野さんの人生は、この手紙を機に大展開をしていきます。それから50年たった今も、この二通の手紙は、丁寧に保存され、観る人達にとっても、青年の純粋な冒険心と、決心した思いが伝わり、村長がカリブー(トナカイ)猟の大変な仕事の合間にも関わらず、受け入れに快諾した気持ちが良く伝わってきました。

 

もう最初の展示室から、壮大で、荒涼とした、大自然の風景や、その厳しい気候・自然に生きる、ホッキョクグマカリブー、グリズリー(ハイイログマ)、タテゴトアザラシ、ドールシープ、セイウチ、そして北極オオカミ、リス、キツネ、クジラなどなど・・生き生きとした動物の写真はもとより、星野さんの遺された書簡のやり取りや、エスキモーやインディアン、また欧米の軍を自主退役し、星野さんの様にアラスカに惹かれて空撮パイロットとなった仲間達との、世代を超えた交流や友情が、遺品の中からも伝わり、星野さんの強くて、優しい人柄を感じることが出来ました。

 

1990年には、フェアバンクスの森に居を構え、現地住民として関わって行き、その後半はインディアン・エスキモーの人々の共有である、あらゆるものを創造したという、ワタリガラスの神話に霊的な魅力を感じて、アラスカ狩猟民の1万数千年前からのルーツを求めて、シベリアへ行きます。また会場には、今年春に、現地自宅のカメラに収められて見付かったフィルムの写真も初公開されていました。写真は、それなりに時を経て褪せていました。

 

会場の冒頭の挨拶文パネルは、星野さんの奥様のメッセージで始まり、そのシベリアへ関わろうとして、43才の若さで惜しくも、ロシアのカムチャッカ半島で、日本のTV局との仕事で、ヒグマの事故で亡くなった、ご主人の偉業を敬慕し、代弁する言葉が綴られ、観る人達に暖かな感動があったと思います。

 

同時に、改めてアラスカの生き物たちの生態も良くわかりました。オオカミは、人間がほとんど合う事の不可能な神秘の動物であること、ホッキョクグマは群れをなさず単体で孤独であること、タテゴトアザラシやセイウチは臆病なこと、グリズリーは、真冬は鮭の卵と脂肪しか食べず、他の生き物に残りを与えることなど、野生では、大小の動物が、命の連鎖で生き延びていくことの、大自然に生きる命の厳しさと、摂理を改めて考えました。

 

星野さんは、命懸けでこれらの土地や動物と関わって行ったのですが、現代の人間たちの自然や、動物たちへの関わり様に、特別の想いが、観る者達以上にあったと感じ、この壮大な大自然に向き合うことで、人の命の限界がある故の尊さなど、様々な思いを作品から想像すると、星野さんからの真のメッセージが伝わってきます。

2023年1月22日まで、展示会は開催されています。

 

 

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■Visit to "Michio Hoshino, Traveling Through Eternal Time" @ The Tokyo Metropolitan Museum of Photography

 

In December, on a relatively warm Sunday, I visited to the Tokyo Metropolitan Museum of Photography to see an exhibition by photographer, Michio Hoshino, commemorating the 70th anniversary of his birth. Even on Sunday morning, the exhibition was very popular and a lot of people visited.

 

Many of you may know Mr. Hoshino. At the age of 19, at a second-hand bookstore in Kanda, he was fascinated by an Eskimo and an Aerial photograph of Shishmaref Village. After sending a handwritten letter expressing positive hope to the village chief to visit and stay with the family in Shishmaref , Mr. Hoshino received a reply that he would be accepted into the village chief's own house. Even now, 50 years later, these two letters have been carefully preserved, and for those who see them, the young man's pure adventurous spirit and determination are conveyed.

 

Already from the first exhibition room, there were magnificent, desolate, natural scenery and plants, polar bears, caribou, grizzly bears, harp seals, Dall sheep, walruses, and arctic wolves, squirrels, foxes, whales, etc.... living in the harsh climate and nature. In addition to vivid photographs of animals, the exchange of letters left behind by Mr. Hoshino, the Eskimos, Indians, and friends who voluntarily retired from the military from Europe and the United States and became aerial photography pilots because they were attracted to Alaska like Mr. Hoshino, transcends generations. I could feel the strong and kind personality of Mr. Hoshino, as the exchanges and friendships were conveyed through the items he left behind. 

 

In 1990, he took up residence in the Fairbanks Woods, became involved as a local, and for the rest of his life shared a spiritual fascination with the myth of the raven, who created all that was shared by the Indian as well as Eskimo people. He went to Siberia in search of the 10,000-year-old roots of Alaskan hunter-gatherers. In addition, at the venue, photographs of the film that was found in the camera in the house of Alaska in the spring of this year were exhibited for the first time. The photos have faded over time.

 

 The top of greeting panel at the venue started with a message from Mr. Hoshino's wife. I think that the audience was warmly moved by the admiration of the deceased husband's great achievements, and the words that spoke on behalf of them.

 

At the same time, I also learned about the biology of Alaskan creatures. For example, wolves are animals that humans can hardly match, polar bears are solitary and do not form groups, harp seals and walruses are timid, grizzly bears eat only salmon eggs and fat in the middle of winter. I reconsidered the harshness of life and the providence of living in nature, such as giving the rest to other animals. 

 

Mr. Hoshino risked his life to get involved with great nature and living  animals. By imagining Mr. Hoshino's thoughts, I felt that there was a special feeling for modern human beings' relationship with nature and animals more than the viewers. I think we can also understand the true message from his works of this exhibition. The exhibition will be opening until January 22, 2023.

The Tokyo Metropolitan Museum of Photography